2011年3月16日 星期三

序——《旅行的意義》

 
2010年1月2日,星期日。


 
(一)

這一切是如何開始而又終結的呢。

仿如一場夢,我未來得及把眼睜開世界經已坍塌。至少對當時的我而言有如此的心情。那是一個不怎麽樣的早晨吧。我坐在周會的廣場上,友人陸續到來,一臉詫異地望著我。他們說國民服役的名單今天就出了。我一時回不過神,怎麽都不知這樣的消息呢。該擔憂的總是會來。
 
透過友人的電話發簡訊到國民服務侷詢問。猶記得在物理課時把簡訊發出去,班上還不時閙起一陣哄堂,說某誰中選了。刺耳的掌聲和臉上譏諷的笑充斥滿個實驗室。而我的消息還未收到,直等了幾個小時后依然沒有回復。
約莫下午四時,友人的電話響起,那頭傳來我的身份證號碼和礙眼的字——Tahniah。錯愕得說不出話來,我只能坐在食堂的長凳上久久不能自己。恍惚又再次看見他們的嗤笑與譏諷,腦海復轉著太多的顧慮。後來是怎麽勇敢起來我也忘了。只記得站起了身子,彎起嘴角向大家微笑。“沒關係,去就去”,只能這樣安慰自己,這樣說,也至少讓自己好過些。


(二)

收到國民服役的通知信時,它也不過是一張破爛的紙。父親從客廳裏遞來一張紙,上面寫著PLKN(Program Latihan Khidmat Negara),問是不是我的。紙上姓名只寫著Wong就沒有下文了,難不成是寄給姐姐還是爸爸的?(這就是國人工作的效率啊)。把紙帶到郵政局兌換成以封厚重的信。裏頭有好多需要填寫的資料,於是先閲讀一番。

一些必填的資料——包括家長或監護人同意書、M16持槍械同意書、個人資料、健康狀況表等。健康狀況表有兩張,一張是自己填寫的,另外一張則是需要到政府部門的診所作詳盡的身體檢查。(自認身體狀況良好者可忽視,這是紙上註明的)。還有巴士票,握著它,感覺自己就要遠渡到他方,在那裏靜靜地生活。在那裏會是如何的呢,我常常夢見,卻又驚醒。我不預先設想那裏的情形,只以一顆期待蛻變的心情去經歷磨練。我想一切都會美好。
 
展開一次全新的旅程,駕著勇氣與信心,看見天邊鑲著的銀絲邊——想象自己回來后的豐碩。
(三)

我們圍成一圈分享。後來我崩潰大哭,而後傳來一陣陣啜泣聲。大家都哭了。我知道大家同我一起哭。我真的很怕,我說。面對如此孤單的遠行,我無能爲力改變些什麽。而哭始終沒能帶給我什麽,卻讓我感覺被釋放了。勇特組員們聲聲問候與祝福將一直陪伴我走完這路程。看大家窩心的留言、想起每一張和藹的面容,我知道,我將不再孤單害怕。

感謝志堅,他讓我預先溫習了一次國民服役,告訴我那裏的生活和種種,驅散心里的陌生感。我還有些不甘,可那又有什麽關係呢,如此短促的日子以及大家的相擕,再苦再難也不覺什麽。

更感謝家人。他們爲了買一切日常用品而奔波,還有心裏的隱憂。我都知道。爺爺特意買了一件雨衣、嫲嫲說要交好朋友、母親與我一起收拾行李,細細叮嚀和姐姐說買帽子給我過年。一切是多麽溫馨動人,有了這些,路再難也通暢無阻。感謝教會的弟兄姐妹,我說生病了他們紛紛慰問鼓勵我,勸我一切小心,好好照顧自己。

我會的。就讓上帝成爲我的引領,讓我在這三個月的旅程裏蛻變成一個全新的自己吧。

堅強地展開蛻變的遠行,這就是旅行的意義。

3 則留言:

  1. MPBSE Madhya Pradesh 12th Class Board Every Year Successfully Conducted HSSC Public Examination in the Month of March to April 2021, MP Board 12th Model Question Paper 2021 Pdf Arts, Science, Commerce Class XIIth Blueprint MP Board 12th Class Model Practices Paper 2021, MP Board Class 12th Sample Question Paper 2021, MP Board HSCC Model Papers 2021, MP 12th Last Query Letter 2021, MPBSE 12th Question Paper 2021 Download MP Board Model Paper Class 12th and Important Question Papers… MPBSSE HSCC Last Paper 2021, MP 12th Sample Paper 2021, MP BSE 12th 2021 Model Questions Papers Blue Prints Download.

    回覆刪除
  2. MP Board 12th Question Paper 2021 Available here MPBSE HSSC Model Paper & Blue Print Madhya Pradesh Board of Secondary Education board 12th Class Yearly Examination Read the Model Question Paper 2021 for MPBSE 12th Question Paper 2021 is Very Important (MPBSE) is Conducting HSSC and 12th class Hindi, English, Science, So-Science, Maths & Sanskrit Subject Model Paper. Intellectual Direction of the state’s Higher Educational System MP Board 12th Model Paper 2021 Board HSSC Exam are conducted by Madhya Pradesh Board of Secondary Education (MPBSE) is responsible for conducting the Examination, Making for High School secondary Certification exam.

    回覆刪除
  3. SBI Interest rates are changed for different categories like Savings account, Fixed deposits(FD), Home Loan and Personal Loan, Check State Bank of India offers different interest rates for savings and deposits accounts, and any customer having a Savings account in SBI is valid to get offers from various benefits. SBI interest rates Bank savings interest rate is valid, if the customer maintained the minimum amount in their savings accounts, and the Interest Rate of State Bank of India varies every year based on budget session and thus by having your savings account will also earn you extra money.

    回覆刪除